PLuG TMK 2015

Hari ini 13hb Okt 2014...8.00am. SK Ganda Temengor. Aku dikejutkan dengan memo oleh PK1 untuk menghadiri kursus TMK tahun 5 2015 di PKG Gerik. Secara tak semena-mena dan terkejut tanpa surat dan pengesahan guru besar aku pun terpinga-pinga terus 'start' motor datang ke Gerik.

Sampai di PKG Gerik ada juga yang rupanya masih lewat dan sama kes dengan aku...baru dapat arahan pagi ini tanpa ada surat-menyurat dan makluman terus datang ke kursus Program Latihan untuk Guru Teknologi Maklumat &Komunikasi. Atau ringkasnya PLuG In aje. Aku diberitahu ada dua bilik untuk 2 pasukan TMK ini. Mula-mula tersalah pulak dah masuk pasukan lain. Nama takde...barulah tengok senarai nama yang tertempek di pintu. Barulah nak baca nama dan masuk pasukan yang betul. Bila masuk semua orang dah dapat penenrangan dan tengah buat kerja untuk pembentangan masing-masing. Aku yang baru masuk ni duduk tengok ajelah. Buku yang diberikan percuma itulah rujukan dan 'tup-tup' bila dah siap semuanya, aku yang kena persembahkan...present...kat depan. Mm, nasib baiklah tajuknya Cloud Computing atau Pengkomputeran Awan. Awan Larat? Bukan, ini istilah baru dalam bidang storan data iaitu secara online atau atas tali...eh!?...talian! Cloud, atau Awan...ada 'meh-meh' nama Claude Van Damme pulak...pelakon Hollywood. Iaitu menyimpan data dan maklumat yang ada dalam hard disk kita untuk diselamatkan dari pencerobohan atau serangan virus. Ia juga berfungsi sebagai laluan perkongsian subjek secara maya dan ia memudahkan laluan untuk mendapat maklumat yang kita simpan walau di mana sahaja kita berada. Jadi kita tidak lagi perlu ke sesatu tempat yang tertentu untuk mendapatkan data yang kita atau rakan kita menyimpannya. Itu adalah cara tradisional yang memenatkan dan mengganggu kerja kita yang lain yakni yang sedang kita lakukan ketika ini. Justeru itu adalah memenatkan. Oleh itu kita digalakkan menggunakan storan secara awan iaitu capaian dan simpanan data secara atas talian ini agar kita dapat 'lalu' atau 'access' walau di mana pun kita pergi kerana ia bersifat awan. Menurut sahaja ke mana kita pergi!

Di samping itu ia dapat menjimatkan ruang hard disk kita dan mengelakkan dari kecurian data atau kehilangan atas dasar serangan virus.

Agaknya, banyak lagi nak belajar dalam kursus ini dan ada 2 hari lagi kat PKG jadi secara ringkasnya itu sahajalah setakat ini.


world counts on you...


0 comments:

Catat Ulasan

Thanks, terima kasih, hsieh hsieh, shukran, kop kun.